Zo kunt u een energielabel voor uw woning aanvragen

Grote kans dat het voor u geen bekend terrein is, het aanvragen van een energielabel. Gelukkig is het niet ingewikkeld. Toch vertellen we er graag meer over, zodat het voor u ook helder wordt. Kortom, een pagina boordevol informatie over het (aanvragen van een) energielabel; Zo kunt u een energielabel voor uw woning aanvragen.

Logisch dat de regelgeving omtrent het aanvragen van een energielabel geen gesneden koek is. Op slechts een paar momenten in uw leven is het namelijk van toepassing. Een energielabel heeft immers een geldigheidsduur van tien jaar en is alleen verplicht tijdens een woningtransactiemoment. Maar tijdens die paar momenten in uw leven wilt u natuurlijk wel het wat en waarom weten. Daarom gaan we eerst in de op de achtergrond van het energielabel aanvragen voor woningen. Daarna leggen we meer uit over het proces ‘energielabel woning aanvragen’.

Achtergrond van het energiecertificaat

Het energielabel bestaat al sinds ca. het jaar 2.000. Sinds 2008 is het verplicht voor de woningeigenaar om een geldig energielabel beschikbaar te hebben bij een woningtransactiemoment. Anders gezegd, wanneer een woning verkocht of verhuurd wordt, dient de verkopende of verhurende partij zorg te dragen voor het aanwezig zijn van een energielabel. Het energielabel werd verplicht gesteld met als doel om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Sindsdien zijn er met regelmaat wijzigingen geweest in de regelgeving omtrent het energielabel.

Energiezuinigheid

Primair is het energielabel bedoelt om aan te geven hoeveel energie een woning verbruikt. Daarbij wordt uitgegaan van het label A++ tot en met het label G. Waarbij het label AA+ logischerwijs staat voor een zeer energiezuinige woningen en het label G voor een zeer energie onzuinige woning. Handig om te weten voor potentiële kopers om te weten hoe de woning presteert als het gaat om energieverbruik, het geeft een goede indicatie van de verbruikerskosten en de potentie om de woning klimaat neutraler te maken.

Regelgeving omtrent het energielabel

Zoals aangegeven is de regelgeving sinds 2008 met regelmaat op de schop gegaan. De laatste nieuwe regelgeving, die van kracht is sinds 1 januari 2021, is van andere aard heeft behoorlijke consequenties voor de woningmarkt. In de oude situatie was het voor een particulier mogelijk om via online overheidswebsites een energielabel aan te vragen. Een deskundige maakte van afstand de balans op kende een energiecertificaat toe aan een woning. De woningeigenaar had daar invloed op door documenten toe te sturen waarin duidelijk moest worden dat de woning minder energie verbruikte dan voorheen. Bijvoorbeeld door het opsturen van facturen van het plaatsen van dubbel glas. Lees verder voor meer informatie over energiecertificaat woning aanvragen.

In de praktijk

In de praktijk functioneerde deze methode echter ondermaats. De deskundige kon op afstand onvoldoende oordeel geven, waardoor de energiecertificaten in de praktijk nog weleens niet klopte met de werkelijkheid. Daarom is het per 1 januari 2021 verplicht om de woning te laten keuren door een deskundige. Niet op afstand, maar een daadwerkelijke keuring van een deskundige die fysiek ter plaatse komt.

energiecertificaat woning aanvragen

Energiecertificaat woning aanvragen

We komen tot de kern. Hoe een energiecertificaat woning aanvragen? We leggen het uit aan de hand van drie stappen. Namelijk: Het maken van een afspraak, inspectie van de woning en oplevering van het certificaat. Direct aanmelden? Scroll dan verder naar beneden. Onderaan deze pagina treft u vervolgens het formulier om aan te melden voor een energiecertificaat.

Stap 1: Het maken van een afspraak

De eerste stap voor het aanvragen van een energielabel is het maken van een afspraak. Dit is tevens ook de enige stap waarbij u aan zet bent. De rest van het proces nemen wij voor u uit handen. U kunt u aanmelden via het formulier onderaan deze pagina. Of via de pagina ‘Energielabel Aanvragen’. Nadat u uw gegevens heeft achtergelaten neemt onze planningsafdeling snel contact met u op voor het daadwerkelijk maken van een afspraak. We plannen de afspraak uiteraard op een datum en tijdstip dat u gelegen komt. In de meeste gevallen zijn wij snel beschikbaar, gezien wij een zeer groot netwerk inspecteurs beschikbaar hebben.

Stap 2: Inspectie van uw huis

Op de afgesproken datum en tijdstip komt de inspecteur bij u thuis langs om de woning te inspecteren. Gemiddeld duurt zo’n inspectie een uurtje (uitgangspunt voor woningen tot 1000m3). Tijdens het bezoek worden alle zaken bekeken en gemeten die relevant zijn voor het bepalen van het energielabel. Er wordt dus verder niet naar de bouwkundige staat van het huis gekeken.

Stap 3: Oplevering van het energielabel

Nadat de inspecteur uw woning heeft bezocht wordt de data verwerkt in een softwareprogramma en wordt het certificaat berekent. Het nieuwe label wordt automatisch bij de overheden en kadasters beschikbaar gesteld. Wij leveren u het energielabel binnen 24 (tijdens werkdagen) nadat de inspecteur uw woning heeft bezocht.

Meer informatie over energiecertificaat woning aanvragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Direct aanmelden? Zie het formulier onderaan deze pagina.

Deze website is onderdeel van Homekeur B.V.

energiecertificaat woning aanvragen